26112018: MENYELUSURI MASYARAKAT JAWA

MENYELUSURI MASYARAKAT JAWA

Sejarah penghijrahan

Sebahagian besar generasi pertama penduduk  Kg Endah, Kanchong Darat, Sungai Lang dan kampung-kampung lain di sekitar Banting Kuala Langat Selangor adalah berasal dari kampung-kampung di Pulau Jawa terutama dari  Kebumen JawaTengah.

Masyarakat keturunan Jawa juga ramai  terdapat di Kelang,Tanjung Karang, Sabak Bernam Selangor, Muar, Pontian, Batu Pahat Johor, Tapah dan  Bagan Datok Perak. Mereka berasal dari pelbagai tempat di Jawa termasuk Pacitan, Magelang dan Ponorogo. Mereka telah  berhijrah ke Malaya @ Tanah Melayu seawal abad ke 19 semasa penjajahan Inggeris di Tanah Melayu.

Semasa Kesultanan Melayu Melaka pada abad ke 15  perkampungan Jawa telah wujud di Melaka. Saudagar @ pedagang Jawa membantu membekalkan makanan kepada Melaka ketika serangan Potugis 1511.

Faktor  sosio ekonomi dan politik mendorong anak-anak muda masyrakat Jawa ketika itu merantau ke luar  kampung hingga ke Malaya seperti juga anak-anak muda Minangkabau, Bugis, Banjar, Aceh dan sebagainya.  Ketika itu Tanah Melayu masih dibawah jajahan Inggeris manakala  Indonesia di bawah jajahan Belanda.

Hakikatnya penghijrahan penduduk pelbagai suku bangsa Melayu dari kepulauan Indonesia termasuk dari pulau Jawa ke Tanah Melayu @ Malaya adalah merupakan  perantauan penduduk  dalam gugusan wilayah yang sama iaitu masih dalam wilayah  Melayu Nusantara. Mereka  merantau  atas inisiatif sendiri, terpengaruh dengan rakan dan ada yang dibawa  saudagar Arab untuk memperoleh rezeki dan kehidupan yg lebih baik dan hasrat untuk  menunaikan haji. Terdapat juga yang minggat @ melarikan diri dari buruan penjajah Belanda atau isu keluarga.

Apabila sampai ke Malaya mereka membuka perkampungan bekerja sebagai petani. Ada yang bekerja mengikut majikan yang telah membiayai kos kedatangan mereka. Mereka bekerja dalam tempoh 2 hingga 3 tahun dengan hanya diberikan tempat tinggal, makan  minum hingga mendapat gelaran Jawa Kontrak.

Selain saudagar Arab yg membuka ladang kelapa dan kopi di Johor, majikan orang2 Jawa ketika itu juga termasuk pembesar Istana, penduduk tempatan  dan masyarakat Jawa yg telah berhijrah ke Malaya lebih awal. Ada anak-anak gadis majikan yang tertarik dan berkahwin dengan Jawa kontrak yang bekerja dengan keluarganya.

Pendudukan Jepun, ancaman Komunis dan suasana peperangan, kesusahan, penderitaan, keperitan hidup telah tidak memungkinkan mereka sebagai anak perantau untuk pulang ke tanah air. Sebaliknya mereka  rela atau terpaksa untuk tinggal menetap @ bermastautin di Malaya walaupun dengan penuh kesengsaraan dan penderitaan ketika Tanah Melayu diperintah Jepun dan  menghadapi ancaman komunis.
 Ketika itu ada yang menganggotai 'home guard' di bawah pentadbiran British bagi membantu mengawal keselamatan dan ada yang secara terpaksa atau tanpa disedari telah diperalatkan komunis.

Sebagai anak perantau  yang menghadapi pelbagai risiko, ada antara mereka mempunyai ilmu kebatinan yang dipercayai boleh  mempertahankan diri dari musuh.

Hakikatnya Wilayah Melayu Nusantara telah terpisah berikutan perjanjian Inggeris- Belanda 1824.

Apabila memperoleh kemerdekaan kepulauan Melayu Nusantara di bawah penjajahan Belanda mewujudkan Negara Indonesia, manakala wilayah  Melayu Nusantara bekas tanah jajahan Inggeris iaitu Semenajung Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak membentuk  Malaysia. Seluruh keturunan Melayu Nusantara yang beragama Islam dan telah bemastautin di Tanah Melayu semasa kemerdekaan  termasuk Minangkabau, Bugis, Banjar, Acheh dan Jawa  adalah  merupakan orang Melayu, termaktub dalam perkara 160 (2) Perlembagaan Malaysia. Mereka telah turut sama berjuang menentang penjajah, menentang Malayan Union dan mendapatkan kemerdekaan Tanah Melayu.

Kini setelah lebih 60 tahun negara merdeka dan Pembentukan Kerajaan Pakatan Harapan (PH)selepas PRU Ke 14, adalah amat dirapkan agar negara terus aman, wujud kesinambungan pembangunan dan mencapai negara maju menjelang 2025. Namun orang Melayu masih penuh harapan agar Kerajaan Baru PH masih dapat mematuhi  kontrak sosial dan perkara 153 Perlembagaan Malaysia berhubung dengan hak keistimewaan orang Melayu.

Hakikatnya orang Melayu keturunan Jawa telah bersama membangunkan negara, turut menganggotai pentadbiran dan perkhidmatan Awan, menganggotai Tentera dan Polis dalam mempertahankan keselamatan negara.

Masyarakat Jawa yang terkenal dengan kerajinan  dan ketekunannya merupakan petani mengusahakan tanaman kelapa kopi, ubi, keladi, pesawah dan penternak; pengeluar makanan utama negara.

 Integrasi melalui perkahwinan merentas sempadan  berlaku dan pasangan suami atau isteri tidak lagi terbatas sesama masyakat Jawa.
Kini generasi ke tiga keempat masyakat Jawa ramai yang tidak boleh bertutur dalam bahasa Jawa, mereka  menggunakan Bahasa Melayu Malaysia sepenuhnya dalam pertuturan seharian.

Menyelusuri Kampung asal

Perkampungan asal generasi pertama masyarakat Jawa yg berhijrah ke Malaya ketika penjajahan Belanda tentunya  masih terlalu mundur, dhaif dan taraf hidup yg diselubungi kemiskinan .

Kini kampung-kampung di Kebumen seperti Kg Tanjung Sari dan Jelegi di Kebumen Jawa Tengah dan kg Chikaso, Banjar Jawa Barat semakin bertambah maju dan taraf hidup yg lebih baik dengan pekerjaan utama sebagai pesawah, petani dan ada yang pedagang @ peniaga.Ada juga yang menternak ayam itik kambing dan lembu bersebelahan rumah.

Kehidupan peniaga nampak jelas lebih mewah berbanding pesawah dan petani.

Kira-kira 35 tahun yang lalu ketika pertamakali penulis membuat lawatan ke pulau Jawa masih terdapat banyak rumah-rumah berdinding kulit kayu yg dianyam dan berlantai buluh, lepakan simin dan tanah. Kini rumah kediamam berdinding batu bata dan lantai bertile. Dahulu masih menggunakan dian @ lampu pelita, kini ada bekalan letrik dan  mempunyai TV.

Kini jalan-jalan kampung di pulau Jawa bertar dan perparitan berdinding konkrit.  Motosikal digunakan untuk membawa dagangan ke pasar termasuk di Pasar  Kutawinangun.
Berbeza dengan dahulu, barang dagangan di pikul @ di kandar dengan berjalan kaki kepasar.

Kini kereta sewa dan motosikal telah digunakan untuk pengangkutan. Bagaimanapun kenderaan berkuda yang membawa penumpang @ dhokar masih digunakan.

 Bekalan air bersih masih daripada perigi tetapi telah mempunyai tembok batu @ kolong. Air perigi dipam melalui saluran paip air.

Dari aspek kepimpinannya, Kepala Desa dipilih melalui pilihanraya dalam kalangan penduduknya. Kepimpinannya nampak berkesan, meyakinkan, mendapat kerjasama seluruh penduduk, melicinkan usaha pembangunan dan keselamatan kampungnya.

Di sesetengah kampung seperti di desa Chikaso Jawa Barat keliling rumah kelihatan amat bersih, lebih cantik dengan  tanaman bunga dan hiasan yang menarik. Bagi menjaga kebersihan masing2 bertanggungjawab memastikan pelupusan sampah dibuat dengan menanamnya di lubang sampah berhampiran rumah.

Taraf hidup yg lebih baik dan pendedahan keagamaan yg meluas telah nemberikan peluang dan ruang masa yang lebih untuk penduduknya menjalankan aktiviti keagamaan termasuk golongan wanitanya.


Muhamad Jasman Jurami @ MJJ
26 Nov 2018
Penulis  membuat lawatan ke Kampung2 di pulau Jawa  pada 1984 dan terkini  Nov 2018





Comments

Popular posts from this blog

29052018 : Jeruk Mangga Tanpa Cuka by Ety Jamilah

20092018: Budaya Menyumbang (salam kaut) ketika majlis perkahwinan

18032019 : Pertandingan gubahan tuala hantaran untuk Alumni STAR Klang