30072018 : (ISNIN): Perginya seorang sahabat maya di facebook dan whatapp We Are Survivor: Hidayah





30072018 : (ISNIN): Perginya seorang sahabat maya di facebook dan whatapp We Are Survivor: Hidayah

Malam tadi saya dikejutkan dengan respond wall yang begitu banyak di facebook.  Rasanya dah lama saya tidak upload album foto dalam fb. Persoalannya respond apa ye.  Terus tergerak untuk membacanya. Terkedu sebentar apabila di tag oleh Zuriani Kamal, activist at Cancer Survivor Malaysia  yang punya 5000 fb friend











Allahuabar. 

Hidayah Mustapha, seorang Peguam Syarie di Kuantan yang pernah saya kenali empat tahun dahulu melalui friend di fb.  Sebagai admin dalam Whatsapp Group yang saya nama e Are Survifor (WAS) yang mana ahlinya terdiri dari Cancer Survivor satu Malaysia. Bermula dari beberapa orang, ianya menjadi sehingga 50 orang yang mana saya menyimpan segala background data untuk rujukan dan perkongsian kehidupan.  Kami saling kenal mengenali dalam group walaupun tidak semuanya aktif. Ada juga yang silent reader namun pengalaman menghadapi dan berjuang menentang cancer ini menjadikan kami seperti ada satu chemistry dalam kehidupan.

Pernah satu ketika saya hubungi dan pm dengan Hidayah berkatan permasalah perundangan. Melalui respon yang positif, saya rasakan Hidayah punya seorang yang begitu baik, positif thinking dan amat membantu.  Allahuakhbar, seorang teman sekadar di maya terasa begitu dekat walaupun dipisahkan oleh jarak.   Keinginan untuk berjumpa sesame kami ahli WAS memang sentiasa ada namun hanya masa dan keizinanNya penentu segala. 

Bagi berjumpa mereka, saya ambil kesempatan sekiranya saya mengikut suami outstataion atau sekiranya saya berada di satu-satu tempat, saya akan tanya dalam group WAS untuk membuat temujanji.  Antaranya yang saya pernah berjumpa inperson bagi memberi motivasi ialah Rohani di Manjung, arah… di Batu Pahat, .. di Penang dan beberapa orang lagi yang saya tidak ingat semasa tulisan ini ditulis.

Oleh itu semasa saya ke Kuantan tempoh hari, ada saya pm Hidayah untuk berjumpa dan bertanya khabar, tetapi tiada balasan.

Hidayah, seorang Cancer Survivor  yang begitu aktif satu masa di dalam Whatsapp yang pernah saya wujudkan atas saranan zuriani, kerana Zu akan memberi lebih tumpuan dalam Group di facebook.


Hidayah, seorang yang begitu tabah, sentiasa memberi semangat dalam kalangan kami yang senasib dengan beliau, peramah dan antara CS yang melahirkan Piya, cahaya mata yang dikandungkan eletelah beliau didiagnosed cancer.

Acap kali juga group kami diceriakan dengan keletah Piya.

Setelah bertahan selama hmpir setahun bersembng dlm group, kami terasa ikatan hubungan kami lebih daripada hubungan adik beradik kerana berkongsi perasaan yang banyak persamaan.

sungguh terkesan sajak tulisan beliau pada 1 april 2018

Allah Maha Besar, kini Hidayah sudah kembali kepada PenciptaNya. Semoga rohnya ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman. Amin

Pemergiaan arwah amat dirasai. Malah Zu sendiri pun sama.

Melihat status respond dalam fb pun banyak yang memuji tentang sikap dan kebaikan arwah.  Begitulah, orang yang baik, pemergiannya sentiasa disebut-sebut dan didoakan oleh saudara mara dan rakan-rakan sekeliling.


Ya Allah, sekiranya telah sampai saat dan masa untuk Kau ambil nyawaku, matikanlahku dalam husnul khotimah. Aku tahu Kau memberi ujian hambaMu mengikut kemampuan masing-masing. Aku memohon kau kurangkanlah kesakitan yang kualami dan kupohon panjangkanlah usiaku untuk menunaikan tanggungjawab kepada suami dan anak-anak serta dalam keadaan kesihatan yang baik untuk aku membuat kebaikan dan ibadah.

Bagaimanakah nanti saya…. Semoga satu ketika bila Allah menjemput saya,  Subhanallah.  

Comments

Popular posts from this blog

29052018 : Jeruk Mangga Tanpa Cuka by Ety Jamilah

20092018: Budaya Menyumbang (salam kaut) ketika majlis perkahwinan

18032019 : Pertandingan gubahan tuala hantaran untuk Alumni STAR Klang