27072018 : Perginya cucu saudara kerana kemalangan jalanraya, Haziq anak Ety jamilah




27072018 : Perginya cucu saudara kerana kemalangan jalanraya, Haziq anak Ety jamilah

Di subuh pagi Jumaat, pagi yang mulia di hari yang baroqah ini, saya dikejutkan dengan berita dalam Whatsapp Group keluarga.




Kemudian saya melihat WA status dalam group Embah Kusnan pula


Dengan nama Allah....Dukacita dimaklumkan... anakanda saya, haziq Muhammad Husaini bin Razif telah kembali kerahmatullah sebentar td kerana kemalangan.
 Mohon doa agar urusan pengebumian dipermudahkan Allah...  Allahu akbar

 Dengan kalimah syahadahmu... aku redha Ya Allah” 

Allahhuakbar. Kau lebih mengetahui segala.  Semoga Ety (anak saudaraku) yang aktif dalam urusan mengujudkan silatulrahim dan salasilah keluarga Embah Kusnan sekali gus menjadi duta keluarga Embah Kayat, terus tabah dan kuat semangat dengan ketentuannya.
Dalam satu group SS pula dinyatakan tentang petikan gambar fb.


Subhanallah. Terharu membaca status dari Ety Jamilah di atas pemergiannya anak sulungnya.


Tetiba lemah longlai kaki ku kerana berturut-turut dalam minggu ini ada sahaja kematian saudara mara dan kenalan.  Kematian tidak mengenal usia dan tahap kesihatan.

Semua rahsia Allah. Bila Kun fayakun, jadi maka jadilah. Tidak terlewat sesaat pun.

Mengimbau kenangan bersama arwah Haziq empat tahun lalu ketika mengadakan majlis Tautan Kasih Embah Kusnan di Bukit Jugra, arwah antara salah seorang yang begitu aktif membantu dalam pelancaran majlis tersebut.

Arwah baru lepas SPM.  Saya selaku MC bidan terjun ada juga mengadakan temubual dengan anak-anak remaja lepasan SPM dan beliau begitu bersemangat dengan misi yang begitu positif. Malah beliau antara remaja yang sukarela menawarkan diri untuk aitiviti-aktiviti kemasyarakatan keluarga.

Setahun selepas itu saya difahamkan oleh Ety, arwah mengambil jurusan pengajian urusan haji Jemaah Arab Saudi di Bangi.  Bagua kursus itu saya kata kerana tidak ramai anak Malaysia yang jadi mengambil kursus sedemikian dan boleh menjadi mutawif kepada Jemaah haji.

Aidilfitri baru-baru ini ada juga kami bersembang tentang kursus yang diambil oleh arwah bersama Ety dan ibu Ety, Kak Jamilah semasa kami menziarahi Kak Jamilah di rumahnya.

Tapi itu semua tinggal kenangan. Semoga Ety terus cekal dan dikuatkan semangat.  Satu-satunya anak lelaki, anak sulong yang telah kembali kepada penciptanya. Ini semua ujian untuk Ety sekeluarga.  Kita semua tidak terkecuali.  Ingat Ety, Allah menguji hambaNya mengikut kemampuan masing-masing.

Untuk ziarah hari ini saya belum cukup kuat.  Kebetulah dari semalam saya mengalami sakit yang teramat sangat. Hanya pil penahan sakit yang mampu saya ambil disamping membaca
AlQuran sebagai teraphy dan penyembuh.



Ya, Allah tempatkanlah arwah dalam kalangan para solihin dan kuatkanlah semangat keluarganya menempuh ujianMu. Amin.  

Comments

Popular posts from this blog

29052018 : Jeruk Mangga Tanpa Cuka by Ety Jamilah

20092018: Budaya Menyumbang (salam kaut) ketika majlis perkahwinan

18032019 : Pertandingan gubahan tuala hantaran untuk Alumni STAR Klang