30032018 : Motivasi as Cancer Survivor



#togethertilljannah
30032018 :  Motivasi as Cancer Survivor

Mr. X yang pendiam, rupa-rupanya

Ada kala saya berselisih jalan dengan Mr.X ini dari kaunter Pendaftaran IKN menuju ke Jabatan Radiology.  Ada kala saya lihat dia sedang duduk sambil berkomunikasi dengan anak bujangnya menggunakan bahasa isyarat. Ada kalanya saya lihat ia berkomunikasi dengan seorang jejaka yang turut menggunakan alat suara di lehernya serupa yang diletakkan dilehernya. Saya mengagak mereka adalah pesakit cancer tyroid.

Hasrat untuk menegurnya sepertimana bila saya bertemu dengan pesakit baru yang lain tercapai hari ini bila saya duduk sebelah beliau, kebetulah semua kerusi penuh dengan pesakit yang menunggu giliran untuk RT.

Sebelum ini saya pernah menegur Mr. X pada pertama kali berjumpa, beliau hanya menunjukkan dengan menggunakan isyarat tangan, yang saya interpretasikan sebagai tekaknya sakit dan tiada suara. Subhanallah, tak terbayang betapa peritnya.  Sedangkan adakalanya kita diuji dengan sakit tekak, sorethroat, dah pelbagai ubat diambil, gula-gula fisherman friend, breakol dll diambil. 3-4 hari menderita. Kalau semasa kerja dulu, siap ambil MC kerana tidak boleh bercakap, terutama apabila ada tugasan memberi ceramah. Inikan pula melihat beliau sedemikian. Sekali lagi menikmati erti syukur.

Saya buang seketika sifat malu  seorang wanita (dengan andaian kami ni serupa sebagai pesakit yang sama-sama berjuang melawan cell cancer dari terus merebak) dan segera mengambil tindakan pantas menegurnya terlebih dahulu dengan senyuman. Saya tunjukkan nombor telefon saya melalui handphone saya kepada beliau dan memberi isyarat untuk mencatatnya di hanphone.  Rupanya beliau sentiasa memegang pen dan kertas sebagai medium untuk berkomunikasi dan menujuukkan nombor telefon.



Kesan sampingan RT
Kemudian kami berkomunikasi melalui whatsapp sahaja.  Saya juga maklumkan kepada beliau alamat blogspot saya jika ingin mengetahui siapa saya kerana menurutnya rawatan beliau tinggal dua kali lagi dan ada kalanya kami tidak berjumpa kerana waktu-waktu rawatan yang berlainan. 

Rata-rata dari temubual saya dengan beberapa orang yang sedang menjalani rawatan RT ini, mereka akan merasakan kesan sampingan di bahagian rawatan, warna kulit bertukar kemerahan, gatal, melecet malah ada yang muntah atau mual perut.  Beliau juga memberi signal, tekak dan lehernya terlalu sakit dan perit. Kesan sampingan RT ini berbeza pada setiap pesakit. Bergantung kepada kekuatan antibody dan imunasisi masing-masing..
Ya Allah berikanlah kami kekuatan untuk terus berjuang melawan cel-cel cancer ini.

Kebanyakkan pesakit wanita adalah breast cancer dan ada sebahagian kecil Rahim.  Namun sehingga kini saya belum lagi bertemu dengan pesakit yang sama seperti saya.

Subhanallah.
Semoga kami dapat menjalankan ukhwah dan memberi sokongan antara satu sama lain, sepertimana yang pernah saya lakukan satu ketika dulu.

WAS, GROUP WHATSAPP We Are Survivor
We Are Survivor (WAS) nama  WHATSAPP GROUP yang saya wujudkan.  Ahli terdiri daripada cancer survivor seluruh Malaysia termasuk idola saya Zuriani Kamal.Saya sebagai admin. Sewaktu itu masih aktif menggunakan gadget. Alhamdulillah banyak juga kami lakukan.  Walau pun kami tinggal merata satu  Malaysia, ramai yang tidak pernah bersua muka. Tapi semangat kami dan berkongsi perasaan.

Semoga mengalir pahala kepada yang turtu memberi sumbangan dan kutipan apabila keluarga pesakit ditimpa musibah seperti rawatan perubahan atau berlaku kematian.

Namun, apabila saya diserang vertigo, dan masalah teknikal handphone, group itu terbubar dan banyak nombor h.phone yang hilang. Hanya melalui facebook yang boleh dibteruskan setakat ini.  Kini saya mula berhubung semula denan Puan Zuriani Kamal, motivator yang pernah saya sebutkan sebelum ini. Melalui ffbna beliau menulis sudah bebas canser dan ada buku ditulis.



Saya smbung di lain slot.


Comments

Popular posts from this blog

29052018 : Jeruk Mangga Tanpa Cuka by Ety Jamilah

20092018: Budaya Menyumbang (salam kaut) ketika majlis perkahwinan

18032019 : Pertandingan gubahan tuala hantaran untuk Alumni STAR Klang