14052020 : PANDEMIK COVID 19,PKP-PKPB,Ada orang menangguk di air keruh, nukilan MJJ

14052020 : PANDEMIK COVID 19,PKP-PKPB,Ada orang menangguk di air keruh, nukilan MJJ


PENULIS :  MUHAMAD JASMAN  JURAMI

Saya ada menulis beberapa artikel tentang pelbagai isu berikutan perintah kawalan pergerakan PKP pada 18 Mac 2020 dalam usaha memerangi COVID-19 dimuat naik dalam akaun Fb Jasman Jurami.

 Antaranya, tentang peranan barisan hadapan (frontliners) amat mencabar, food security, warga emas berpenyakit kronik amat bimbang, Bila boleh solat jumaat, Rakyat harus bijak, PKP menguji keimanan, Berpada membantu Rohingya dan Pesakit kronik tidak diabaikan.

Saya juga menulis Usaha dan tawakal kejayaan atas perkenan Allah dan terkini Krisis politik dan kepimpinan.

 Selain daripada memuat naik tulisan tersebut, gambar-gambar yang berkaitan serta status COVID-19 sebagaimana yang dilaporkan Dr NorHisham, ketua Pengarah KKM juga dilampirkan dalam akaun facebook saya.

Tujuan saya menulis adalah untuk memberikan pandangan dan cadangan berhubungkait tentang isu yang dihadapi  bagi kepentingan kita semua, di samping mengisi waktu duduk di rumah mematuhi PKP.

Malangnya, saya mendapati ada pihak tidak bertanggungjawab telah mengambil kesempatan menggunakan nama dan identiti saya untuk kepentingannya.

 Perkara ini dapat segera dikesan atas kerjasama dan maklum balas daripada sahabat-sahabat saya.

Pada 15 Mei 2020 kira-kira jam 2:30 petang, tiba-tiba perisian whatsapp dan akaun facebook saya terpadam. Jam 2:58 petang pada tarikh yang sama saudara Mohd Nor Rashid, sahabat dan bekas anak murid saya telah menelefon saya kerana meragui adakah benar saya memberi mesej kepada beliau. Beliau mencurigai atas kebenaran fakta dan bahasa yang digunakan bukan seperti bahasa saya.

Beliau telah mengemukakan mesej yang diterima kepada saya. Saya meneliti mesej tersebut dan benar ianya bukan tulisan saya. Mesej tersebut menyatakan tentang kewujudan bantuan dana International Monetary Fund selepas COVID-19.

 Saya mengesyaki orang yang telah menggunakan nama dan identiti saya adalah daripada luar negara.

Sebelum ini, saya juga menerima maklum balas daripada saudara Mohd Amin Abdullah, sahabat JENAN tentang keraguanya ada individu yang menggunakan nama dan identiti saya menghubunginya untuk add friend apabila tidak menjawab soalan yang diajukan.

Jelas bahawa ada pihak tidak bertanggungjawab mewujudkan Akaun Facebook yang menggunakan nama dan identiti saya. Akaun facebook yang palsu telah dapat dipadamkan.

Sejujurnya , saya menulis artikel-artikel tanpa sebarang hasrat tersirat dan tiada kepentingan sendiri.Oleh yang demikian, saya Jasman Jurami yang sebenar menafikan tidak terlibat dalam sebarang usaha kutipan bantuan dana sempena COVID-19.

Semoga para sahabat dan kalian yang menerima mesej yang menggunakan nama dan identiti saya tentang kutipan dana  Covid 19 dapat mengabaikannya.

Ada orang menangguk di air keruh.

MJJ Banting,Sabtu
16/5/2020/ 23 Ramadan 1441

Comments

Popular posts from this blog

29052018 : Jeruk Mangga Tanpa Cuka by Ety Jamilah

20092018: Budaya Menyumbang (salam kaut) ketika majlis perkahwinan

18032019 : Pertandingan gubahan tuala hantaran untuk Alumni STAR Klang