28052020 : KLINIK TG. SEPAT- KEPUTUSAN KOLESTROL DAN KLINIK IDAMAN – LIYANA

28052020 : KLINIK TG. SEPAT- KEPUTUSAN KOLESTROL DAN KLINIK IDAMAN – LIYANA

 

 

Alhamdullillah, Dr. Muhamad Kamil mengulas tentang keputusan dari hasil ujian darah 3 bulan lalu. Tahap kolestrol baik. Mungkin hasil kawalan makanan secara diet dan makan lebih buah-buahan, kurangkan santan dan gula.  Seafood dan daging lembu..makan sekadar melayan tekak.  Semoga diri ini dapt meneruskan diet sihat ini demi menjagi kesihatan dan hidup sihat. Saya turut berkongsi menu pemakanan untuk family MJJana agar mereka turut mengamalkannya.

 

Seperti Hazim dan Ameera, saya juga akan membeli AirFryer bagi mengurangkan penggunaan minyak walaupun sebelum ini merasakan kurang yakin kesedapan hasil gorengan dengan menggunakan airfryer.  Walau bagaimanapun setelah menganalisis penggunaan minyak sepanjang tempoh PKP memang agak memimbangkan dan ia perlu dikawal.

 

Sementara itu usaha awal untuk mengatasi masalah kulit muka Liyana diteruskan dengan mendapatkan konsultansi daripada Dr. Hazmi di Klinik Idaman, Tg. Sepat.  Saranan ini adalah daripada salah seorng jururawat di Klinik Tg. Sepat yang dikatakan menampakkan hasil positif terhadap kulit muka selepas mendapatkan rawatan di situ.

Antara rawatan ialah dua minggu mengambil antibiotic (Doxycap), diikuti dengan cucian muka menggunakan Deriva Aqueous Gel (Adaplene Gel Micriogeres 0.1%), Rilastil (Acnestil)

Rilastif (Cleansing Mousse).   Buat sementara waktu penggunaan bahan rawatan yang lain termasu Mary Kay dihentikan. Yang penting ia buianloah dari allergy pemakanan.

Tidak salah mencuba dan berusaha Liyana.  Never give up.


Comments

Popular posts from this blog

29052018 : Jeruk Mangga Tanpa Cuka by Ety Jamilah

20092018: Budaya Menyumbang (salam kaut) ketika majlis perkahwinan

18032019 : Pertandingan gubahan tuala hantaran untuk Alumni STAR Klang