27022019 : Taman Dapur anjuran Persatuan Peladang Tg. Sepat

27022019 : Taman Dapur anjuran Persatuan Peladang Tg. Sepat





27022019 : Taman Dapur anjuran Persatuan Peladang Tg. Sepat

Bertemankan Ida, kami mengikut juri yang dilantik oleh Persatuan Peladang untuk mengadili Pertandingan Laman Dapur.
Terpesona dan terkesima dengan kegigihan Kak Mah menghias dan menjaga Taman Laman Dapur nya.
Seronok dan damai melibat bunga-bunga berkembang subur. Sayur-sayuran subur.

Teringin juga hendak membantu, tapi tidak sempat kerana semasa saya balik kampung ialah tarikh pertandaingan di adili.

Tapi tidak mengapa rezeki tidak pernah salah alamat.













Antara ide yang ingin di sumbang ialah:-

Taman Herba Idamanku, Sumber Ilhamku (THISI)
Taman Dapur ini saya namakan Taman Herba Idamanku, Sumber Ilhamku (THISI) atas beberapa justifikasi.
Di peringkat awal pembinaan pelan rumah Teratak Perdana, saya telah menyediakan sudut dapur ini unuk laman dapur.  Kerana minat kepada tumbuh-tumbuhan saya bukan sahaja menyediakan taman bunga sepanjang lorong ke Taman THISI ini. Saya jadikan dipojok dapur bersesuaian dengan kegunaan tumbuhantumbuhan tersebut seperti sayur-sayuran dan herba serta dijadikan tempat bersantai menikmati makanan yang telah dimasak.
Tumbuhan dan tanaman sayuran dan herba perlu di hargai dan ditonjolkan kerana ia berguna dan banyak manfaat. Ia boleh disulam dengan tumbuhan berbunga yang lain.
Saya sangat hargai dunia tumbuh-tumbuhan kerana kelihatan begitu ceria dan sihat walaupun telah bersama dari dunia masakan.  Pengalaman saya yang pernah terbabit dalam perniagaan makanan merasakan keperluan bahan-bahan tersebut ketika memasak. Oleh itu saya akan pastikan sekurang-kurangnya ada bahan sayur dan herba asas di LDISI ini.

Selain menjadi taman dapur (backyard garden), kawasan sudut ini merupakan kawasan yang banyak saya luangkan banyak masa dalam kehidupan seharian saya.
Fasiliti yang lengkap memudahkan saya menghabiskan waktu pagi dan petang saya sambil minum kopi bersama keluarga disamping melakukan teraphy ibadah seperti mengulangkaji terjemahan Al-Quran.
Dengan rimbunan dedaun, deretan ulam-ulaman yang berbau harum sentiasa menyegarkan udara  menjadikan satu teraphy kesihatan dan diri kami yang semakin meningkat usia.

Reka bentuk kreatif, gabungan empat eleman dalam kehidupan, physical, psychological, social dan sprititual.

Kreatif bahan terbuang, tayar,

Berkonsepkan…
Anda sukakan taman yang indah dan menenangkan jiwa? Berehat-rehat di taman sambil melihat keindahan dan kehijauan tumbuh-tumbuhan di sekeliling kediaman?


Comments

Popular posts from this blog

29052018 : Jeruk Mangga Tanpa Cuka by Ety Jamilah

20092018: Budaya Menyumbang (salam kaut) ketika majlis perkahwinan

18032019 : Pertandingan gubahan tuala hantaran untuk Alumni STAR Klang