31032018 : Muasabah Diri Bila Guest Tidak Berintegriti
31032018 : Pengajaran disebalik Guest Tidak
Berintegriti
Pernah
saya katakan rumah kami di Putrajaya di jadiman homestay.
Alhamdulillah
setakat ini mendapat respond positif dan hampir setiap minggu ada guest.
Pada
kedua-dua hari hujung minggu ini ada guest yang begitu baik dan banyak ilmu
yang kami perolehinya bila berurusan dengan mereka.
Guest
pertama menyewa untuk majlis Family Dar.
Memang cukup bertanggungjawab dan boleh dipercayai. Walaupun kami tidak
mempunyai butiran peribadi yang lengkap selain daripada gambar-gambar dan
nombor telefon sahaja (kerana guest ini walk in) namun beberapa kejadian
termasuk berlaku kerosakan dan pecah pinggan, beliau bersetuju untuk membuat
gantian walaupun telah check-out.
Alhamdulillah kalaulah ramai rakyat Malaysia begini, tentu aman damai
ye.
Guest
kedua pula mengadakan reU teman-teman perekolahan. Alhamdulillah majlis tahlil turut diadakan di
samping BBQ.
Apa yang
kami pelajari di sini ialah disebabkan nila setitik rosak susu sebelanga. Namun penganjur atas dasar
kebertanggungjawapan, selaku ketua beliau telah menggalas risiko yang dilakukan
oleh anak buahnya yang tidak berintegrititi.
Kejadian
ini boleh dijadikan teladan pada operator Homestay bagi diri sendiri,keluarga
dan perniagaan di masa akan datang.
Dibawah adalah antara text yang dilakukan oleh Operator Homestay dengan Ketua guest Palmira Homestay untuk kita sama-sama ambil ikhtibar.
Assalamualaikum wbt
Penyewa Palmira
Homestay bertarikh ….}
1. Terima kasih kerana memilih Palmira
Homestay sebagai lokasi penginapan di Putrajaya.
2. Kami yakin tuan telah berpuashati
dengan perkhidmatan yang kami sediakan.
3. Kami juga berterima kasih kerana tuan
dan kumpulan telah mengadakan tahlil di Palmira Homestay. Namun mungkin keadaan kumpulan yang terlalu
ramai dan kali pertama berlaku sepanjang kami beroperasi, telah berlaku
beberapa perkara yang di luar kawalan.
4. Laporan daripada Hse cleaning
department mendapati beberapa kemudahan yang disediakan telah rosak dan melanggar
syarat-syarat yang telah ditetapkan di dalam Palmira Homestay Inforpack Rules
& Regulation yang dihantar melalui whatsapp pada tuan 26 Mac 2018. iaitu
Klausa 3 (b)
The security deposit
will be refundable in full only if no damages has been done and/or loss during
guests’ stay.
Untuk makluman tuan,
terdapat dua item terbabit iaitu 👇
1. kemudahan saluran
kepala paip bilik air Bilik Obsidion (Level 3) di dapati rosak/ patah /
tercabut.
Salah seorang
penyewa ada memaklumkan untuk membaiki kerosakan paip ini kepada Tuan Rumah
sebelum check-out tetapi tidak dilakukan.
2. Cerek letrik merah jenama Morphy
Richards terbakar dan rosak (mungkin ini punca drip tempoh hari)
Terdapat sebuah
cerek letrik yang baharu, namun jenamanya tidak sama, mungkin diletakkan
sebagai menggantikan cerek yang hangus itu.
Apa yang amat
dikesali ialah mungkin ada ahli kumpulan yang kurang berintegriti dengan menyorokan cerek yang
telah rosak itu di dalam cabinet belakang.
Suhubungan itu,
pihak pengurusan Palmira Homestay tidak akan memulangkan deposit …. yang dibank
ini sebelum ini malah kami menghendaki pihak tuan membuat pembayaran kos
penggantian untuk pembetulan kepala paip RM150 dan cerek letrik RM359. Kesemua
berjumlah RM509 ditolak dengan deposit RM100. Sila transfer atau bank in RM409
kepada akaun di bawah dengan kadar segera:
Kerjasama tuan amat
diharapkan dan didahului dengan ucapan terima kasih.
Marketing Division.:
Jawapan yang diterima ialah:
Waalaikumsalam wbt,
Pertama sekali sy ingin nyatakan program kami di Palmira Homestay
adalah pilihan yg bijak dipihak kami.
Segala aturcara tahlil, bbq berjalan dgn jayanya, dan pd hemat sy
tanpa menimbulkan apa² masalah. Sila
maklumkan perkara apa yg berlaku di luar kawalan.
Berkenaan kepala paip rosak, salah seorg ahli yg menginap (tidak
semua menginap di Palmira, ramai yg pulang selepas bbq) telah tidak sengaja
terpatahkan paip pd sebelah pagi esoknya.
Beliau telah membeli paip utk mengganti, tetapi tidak mempunyai cukup
peralatan utk mengganti. Barang yg
dibeli ada ditinggalkan.
Berkenaan cerek letrik pula, juga disebelah pagi, salah seorang
ahli kami yg menginap telah cuba masak air menggunakan kettle/cerek diatas
api. Itu sebab dia terbakar dibawah.
(Ini bukan punca trip, kami tidak tahu punca trip). Atas kesalahan itu, ahli
ini telah pegi membeli cerek baru sbg ganti.
Sy tidak rasa ahli ini tidak berintegriti kerana dia mmg telah maklumkan
pd ahli² yg lain ttg tujuan dia utk menggantikan yg rosak. Mungkin jenama shj yg berbeza.
Pun begitu, sy mohon maaf bagi pihak ahli² sy, yg pd hemat sy semua
berlaku bukanlah disebabkan diluar kawalan, tetapi tidak disengajakan. Sy bersedia utk membayar kos gantirugi spt yg
diminta.
Harga kepala paip RM150, dan cerek letrik morphy Richard. Cerek yg
ahli sy beli sbg ganti, sy tinggalkan di Palmira utk kegunaan pihak Puan.
Terima kasih.
Isu Integriti
Maksud saya yg
dimaksudkan "ahli kurang berintegriti" ialah kerana, beliau telah
menyorokkan cerek yg rosak itu didalam kabinet luar sebelah washing machine
sehingga menyebabkan hse keeping menggeledah byk tempat mencari cerek tu, dan
mengesyaki ianya disorokkan didlm kabinet bertutup kerana wirenya disebelah
mesin basuh.
Sewajarnya kalau
sudah berlaku kesalahan yg tidak disengajakan, just maklum dan letak sebelah
cerek gantian jer. Tak susah mana pun.😉
Sekadar untuk
ingatan kita semua kerana hse keeping adalah kalangan pelajar baru SPM,
generasi muda .
Dan ini pula jawapan
beliau
Wasalam
Sekali lagi, bagi
pihak ahli² sy yg lain, sy mohon maaf jika ada timbul perasaan sebegitu. Jika
digelar 'tidak berintegriti', dirasakan betul dipihak Puan, sy tidak mahu
memanjangkan isu ini lagi. Sy tidak ada
dipagi itu, tapi sy yakin ada penjelasan yg munasabah. Sy akan transfer duit cerek elektrik + paip
dgn penuh (ditolak deposit
Sekali lagi, sy
mohon maaf dan kesal atas apa yg berlaku
Ye, t.kasih. dan maaf juga dari saya b.p
pihak Palmira Homestay.
Semoga ianya jadi ikhtibar untuk kita
semua.
Walaupun sesetengah org menganggap ia agak
remeh, just think positif. Tqsm.
Alhamdulillah,
perkara ini telah pun selesai dengan baik.
Pengajarannya:
Think
positif, dan tidak semua orang tidak berintegriti
Jangan
letakkan kemudahan barangan yang berjenama atau unfriendly di Homestay
Bila kita
berprasangka baik, orang pun akan bersikap baik pada kita. Tapi ingat,
tidak semua.
Ana:
31.3.2018
Comments
Post a Comment